6/08/2004

Venus Transit, 2004

Pictures

Who, but me, would still be up at 1:10 AM, and guide a long lost
classmate in Beijing to watch the beginning of the Venus Transit? For
almost an hour I desperately looked for information online on how to
construct a pinhole camera.

Who, but me, would wait for a best friend in Holland to come online at
1:50 AM, to hear about her sighting, while watching the event broadcast
live on the internet?

Who, but me, would share the live movie with a internet friend in
Seattle, since he would have no chance to seeing it live?

Who, but me, would for once, get up at 5:30 AM, to join an enthusiastic
crowd on a rooftop, to anticipate, to appreciate, to admire, this "once
in a lifetime celestial feast"?

And, a point-and-shoot digital camera (Canon PowerShot s40) actually
worked!

2004年6月8日凌晨

1:10:33
17年未联络的初中同学忽然从网上问我,北京的太阳正当头,但太晃眼,看不见呀。没有眼镜,怎么办?有什么土办法呀?
我说:找个望远镜,把光照到白纸上看。放大镜,望远镜,都可以。伽利略就是这么做的。
我又说:不知道针孔望远镜能不能用。扎个小孔。。。 把太阳投射到纸上
他问:怎么折?你说的针孔望远镜,是不是得有个黑盒子
我说:我到网上查查有没有这个办法。
我找到了:如果沒有望遠鏡,可以利用一個紙盒,用針尖在紙盒上方鑽一小孔,紙盒底端則鋪一塊白色的影紙板。觀測時將小孔對準太陽,使太陽影像經由「針孔成像」原理投影在紙盒底端來觀察。若能在小孔前方加片透鏡來放大影像,效果會更好。這種觀測方法每次觀看時間最好不要超過一分鐘。
他说:我的太阳镜也很贵的,促销的售货员说不怕太阳的,但不敢试呀
我说:太阳镜不能用。看报纸说,拿五个太阳镜叠在一切也不成。
他说:谢谢,救我一命。(是专业滤镜的广告吧。)我用两个偏光镜,就什么也看不见了。中国的电视上说用旧胶卷就行。土呀!
我说:等我起床后,到学校天文系那里,也许他们发眼镜。
他说:睡吧,也没什么了不起,过几年不是还有么
我说:对,过113年又有的看了。
他说:那时我们很老了,希望眼睛还行


1:39:08
一个未曾谋面的西雅图网友问:我们在北美看到吗?
我说:西雅图恐怕不行。
他说:哦。你应该先睡一觉,用两个闹钟,五点钟叫醒。
我说:我还在帮北京的同学针孔相机。
他说:能者多劳。多劳多得:) 都是互联网惹的


1:50:21
在荷兰的好朋友上网了。她说:我在网上找金星的图片呢。我们家没有看日食的眼镜。已经开始了。
她又说:我在给孩子们讲解呢。
我说:那我先睡觉去了。之后咱们再交流。

5:15:00
闹钟响了。

我拍到的照片

0 Comments:

Post a Comment

<< Home